FCA (Free Carrier)
FCA: De verkoper levert de goederen aan een door de koper aangewezen vervoerder op een specifieke locatie.
FCA: De verkoper levert de goederen aan een door de koper aangewezen vervoerder op een specifieke locatie.
FCA, wat staat voor "Free Carrier", is een veelgebruikte Incoterm in internationale handelstransacties. Deze term bepaalt dat de verkoper de goederen levert aan een door de koper aangewezen vervoerder op een specifieke locatie. Dit kan het magazijn van de verkoper zijn, een haven, of een ander overeengekomen punt. De verantwoordelijkheid van de verkoper eindigt zodra de goederen aan de eerste vervoerder zijn overgedragen.
Een van de belangrijkste aspecten van FCA is dat de verkoper verantwoordelijk is voor het laden van de goederen op het transportmiddel van de vervoerder en het regelen van de exportformaliteiten. Dit is een belangrijk verschil met de Incoterm EXW, waarbij de koper verantwoordelijk is voor het ophalen en laden van de goederen, evenals de exportafhandeling.
In de praktijk betekent FCA dat zodra de goederen zijn afgeleverd aan de vervoerder, de risico’s en kosten overgaan op de koper. Dit maakt de incoterm FCA een flexibele term die geschikt is voor verschillende soorten transport, waaronder multimodaal vervoer. Bovendien geeft het de koper de mogelijkheid om zelf het transport te regelen, wat kan resulteren in betere controle over de verzendkosten en planning.
Het gebruik van FCA wordt vaak aanbevolen wanneer verkopers bereid zijn om een deel van het logistieke proces te beheren tot het punt van levering, maar niet verder. Dit kan met name handig zijn in situaties waar de verkoper lokale kennis heeft die de logistiek efficiënter maakt, of wanneer de exportdocumentatie ingewikkeld is en de verkoper daar beter mee uit de voeten kan dan de koper.
Een overzicht van alle incoterms zie je hiernaast. Download het overzicht als PDF om te gebruiken: Incoterms 2020 downloaden
De Incoterm FCA, oftewel "Free Carrier", biedt verschillende voordelen die het aantrekkelijk maken voor zowel kopers als verkopers in internationale handel. Een van de grootste voordelen is de flexibiliteit in het kiezen van de locatie waar de goederen worden overgedragen aan de vervoerder, wat kan variëren van het magazijn van de verkoper tot een ander overeengekomen punt. Dit biedt duidelijkheid en gemak voor de logistieke planning.
Voor de verkoper is FCA gunstig omdat het de verplichting omvat om de goederen te laden op het transportmiddel van de vervoerder, maar daarna alle risico’s en verdere transportkosten overdraagt aan de koper. Dit vermindert de risico's en verantwoordelijkheden voor de verkoper zodra de goederen de overeengekomen locatie hebben verlaten.
Aan de kant van de koper biedt FCA het voordeel van controle over de verzendingsdetails vanaf het punt van levering. Kopers kunnen hun eigen vervoerders kiezen en de rest van de transportroute beheren, wat kan helpen bij het optimaliseren van de verzendkosten en het logistieke traject.
Samengevat combineert FCA gemak en controle, waardoor het een populaire keuze is voor bedrijven die efficiëntie en duidelijkheid in hun verzend- en leveringsprocessen willen bevorderen.
Stel het fictieve bedrijf, "Dutch Bicycles B.V.", gevestigd in Nederland, produceert hoogwaardige fietsen en heeft een overeenkomst gesloten met een distributeur in Japan, "Tokyo Cycle Imports". De overeenkomst bepaalt dat de levering van de fietsen plaatsvindt onder de incoterm FCA.
Volgens de FCA voorwaarden, bereidt Dutch Bicycles de fietsen voor op transport en levert deze af bij een overeengekomen vervoerderslocatie, specifiek in dit geval de haven van Rotterdam. Dutch Bicycles is verantwoordelijk voor het laden van de fietsen in de container die door Tokyo Cycle Imports is geregeld en betaald. Dutch Bicycles zorgt ook voor alle benodigde exportdocumentatie die vereist is voor de uitvoer uit Nederland.
Eenmaal geladen en gedocumenteerd, draagt Dutch Bicycles de verantwoordelijkheid en de risico’s over aan Tokyo Cycle Imports. Vanaf dat moment is de Japanse distributeur verantwoordelijk voor het zeetransport, de verzekering, de invoerrechten en de verdere distributie van de fietsen in Japan.
Deze regeling maakt het mogelijk voor Dutch Bicycles om zich te concentreren op de productie en voorbereiding voor export, terwijl Tokyo Cycle Imports de controle behoudt over het internationale vervoer en de logistiek, wat hen in staat stelt om kosten te optimaliseren en de levering efficiënt te beheren.