DPU (Delivered at Place Unloaded)
DPU: De verkoper is verantwoordelijk voor leveren en lossen van de goederen tot de bestemming inclusief alle kosten en het risico
DPU: De verkoper is verantwoordelijk voor leveren en lossen van de goederen tot de bestemming inclusief alle kosten en het risico
DPU, wat staat voor "Delivered at Place Unloaded", is een van de Incoterms die gebruikt wordt om de leveringsvoorwaarden tussen internationale handelspartners te specificeren. Deze term is relatief uniek omdat het de verkoper verplicht om de goederen niet alleen naar een afgesproken plaats te vervoeren, maar ze daar ook te lossen.
Onder DPU is de verkoper verantwoordelijk voor alle kosten en risico's verbonden aan het transport van de goederen naar de bestemmingslocatie en het lossen van deze goederen. Dit omvat transportkosten, exportformaliteiten, en eventuele doorvoerheffingen. Het belangrijkste aspect van DPU is dat het risico pas overgaat op de koper nadat de goederen zijn gelost op de bestemmingslocatie, wat een belangrijk verschil is met DAP (Delivered at Place), waarbij het risico overgaat zodra de goederen aankomen maar nog niet zijn gelost.
De toepassing van DPU is bijzonder gunstig in situaties waarin de koper mogelijk niet de middelen of de mogelijkheid heeft om de goederen zelf te lossen, of wanneer duidelijkheid over het losproces een belangrijk onderdeel is van de handelsovereenkomst. Dit betekent dat de verkoper verantwoordelijk is voor de volledige afhandeling, inclusief het soms complexe lossen van de lading.
DPU biedt dus een hoge mate van dienstverlening van de verkoper aan de koper, waarbij aanzienlijke verantwoordelijkheden en risico's worden aangenomen tot het punt van lossing. Dit maakt het een ideale keuze voor zware of omvangrijke goederen waarbij het lossen een gespecialiseerde handeling is.
Een overzicht van alle incoterms zie je hiernaast. Download het overzicht als PDF om te gebruiken: Incoterms 2020 downloaden
De Incoterm DPU, "Delivered at Place Unloaded", biedt enkele unieke voordelen die hem erg aantrekkelijk maakt voor bepaalde soorten internationale transacties. Een groot voordeel van DPU is dat de verkoper de verantwoordelijkheid draagt voor het transport en het lossen van de goederen op de eindbestemming. Dit kan vooral gunstig zijn voor kopers die niet de middelen of de expertise hebben om de goederen zelf te lossen, zoals bij zware of omvangrijke items.
Omdat de verkoper verantwoordelijk is voor het hele leveringsproces tot en met het lossen, minimaliseert dit de logistieke last voor de koper. De koper hoeft zich geen zorgen te maken over de coördinatie van het transport of het lossen, wat vaak complex en tijdrovend kan zijn. Dit maakt DPU bijzonder geschikt voor transacties waarbij de los locatie specifieke vereisten heeft of moeilijk toegankelijk is.
Verder biedt DPU duidelijkheid en eenvoud in het risicobeheer. Het risico en de verantwoordelijkheid van de verkoper eindigen pas wanneer de goederen zijn gelost op de afgesproken plaats, wat betekent dat eventuele problemen tijdens het lossen nog steeds onder de verantwoordelijkheid van de verkoper vallen. Dit zorgt voor extra zekerheid en gemoedsrust voor de koper, wetende dat de goederen veilig en correct op de bestemming zullen worden afgeleverd en gelost.
Stel je voor dat een Amerikaanse fabrikant van zware bouwmachines, "HeavyBuild Equipment Co.", een overeenkomst sluit met een grote bouwonderneming in Chili, "ConstruRed Ltd.". Ze komen overeen om de Incoterm DPU te gebruiken voor de levering van een geavanceerde graafmachine.
Volgens de DPU-overeenkomst zal HeavyBuild Equipment verantwoordelijk zijn voor het transporteren van de graafmachine van hun fabriek in Texas naar de bouwplaats van ConstruRed in Santiago, Chili. HeavyBuild neemt alle logistieke verantwoordelijkheden op zich, inclusief het regelen van het transport over zee, het organiseren van het binnenlands transport in Chili, en het cruciale punt: het lossen van de machine direct op de bouwplaats.
De machine wordt verscheept naar de haven van Valparaíso en vervolgens per vrachtwagen naar Santiago vervoerd. Bij aankomst op de bouwplaats neemt HeavyBuild de leiding over het veilig lossen van de machine, gebruikmakend van gespecialiseerde apparatuur en ervaren mensen.
Zodra de graafmachine is gelost, is de levering voltooid en gaat het risico over op ConstruRed. De bouwonderneming is verantwoordelijk voor de inklaring en eventuele invoerrechten of belastingen. Deze regeling zorgt ervoor dat HeavyBuild zijn expertise in logistiek en levering kan benutten, terwijl ConstruRed zich kan concentreren op de inzet van de machine voor hun projecten zonder zich zorgen te hoeven maken over de complexiteit van de internationale levering en het lossen.